Gamtos eksperimentai

Nuo pat pirmųjų dienų vaikai tyrinėja juos supantį pasaulį. Jiems tai nauja, nepažinta erdvė, kurioje viskas vilioja ir domina. Ikimokyklinukai ypatingai smalsūs: kasdien išbando naujus, jiems nežinomus dalykus, stebi, eksperimentuoja su aplinkoje esančiais daiktais. Norėdami suvokti dalyko esmę, vaikai turi veikti patys – išsiaiškinti, atrasti ir pažinti juos supantį pasaulį. Š. m. balandžio mėn. 4-8 dienomis Mažeikių lopšelio-darželio „Žilvitis“ ugdytiniai, kartu su grupių mokytojais, dalyvavo „Gamtos eksperimentų“ veiklose.

„Šnekučių“ ir „Boružiukų“  grupių vaikai eksperimentavo su augalų sėklomis. „Boružiukai“ sėklas sodino skirtingose terpėse (vatoje, žemėje, kempinėje) taip siekdami išsiaiškinti kur augaliukai išdygsta greičiausiai. „Šnekučiai“ kalbėjo ko augalams reikia, kad jie išaugtų, stebėjo jau išdygusius daigelius.

„Kodėlčiukų“ grupės ugdytiniai eksperimentavo kokie daiktai vandenyje skęsta, o kokie ne. Uždengę stikline degančią žvakę, stebėjo, aiškinosi kodėl ji užgęsta. Į plastikinį maišelį pripiltą vandens, kišo pieštukus – išsiaiškino, kodėl neišbėga vanduo. Taipogi iš plastikinio maišelio pagaminę  „medūzą“ plukdė ją spalvoto vandens pripildytame butelyje. Eksperimente „Lavos lempa“ į stiklinę įpylę aliejaus, maistinių dažų ir įdėję  šnypščiančią tabletę vaikai stebėjo, kaip veržiasi spalvotas vulkanas.

„Kiškučių“ grupės ugdytiniai tyrinėjo vandens ir ledo savybes. Kiekvienas vaikas į balioną pylė spalvotą vandenį. Užrišę balionus, sudėjo juos į šaldytuvą užšaldyti. Po to ant balionų piešė nuotaikas, jas apibūdino. Stebėjo ir džiaugėsi spalvotais ledo kiaušiniais. Vaikai nustebo, kaip greit jie ištirpo ir vėl liko tik spalvotas vanduo.

„Liūtukai“ aiškinosi iš ko padarytas dirvožemis. Ugdytiniai buvo supažindinti su gamtinėmis medžiagomis: smėliu, durpe ir juodžemiu. Į stiklainį su vandeniu vaikai pripylė juodžemio, durpių, smėlio. Uždarytą stiklinį smarkiai supurtė ir paliko nusistovėti. Išsiaiškino, kad pirmiausia nusės stambesnės ir sunkesnės dalelės, o vėliau tik smulkesnės ir lengvesnės. Bandymo metu vaikai pamatė giluminį dirvožemio vaizdą,  suprato, kad dirvožemį sudaro keli sluoksniai ir iš to galima spręsti ar žemė molinga ar smėlinga. Tai pat atliko eksperimentą su kriauklytėmis. Į trijų litrų stiklainį įdėjo 5 kriauklytes ir įpylė 0,25 gramų acto. Stiklainį užsuko ir padėjo ant palangės. Po keturių dienų buvo pastebėta, kad kriauklytės visiškai ištirpo.

„Bitutės“ kalbėjo apie vandenį. Jiems iškilo klausimas: iš kur atsiranda lietus? Į plastmasinį kibirėlį įpylė šilto vandens ir mėlynos spalvos maistinių dažų,  o  į didelį plastmasinį indą įpylė šiek tiek šalto vandens. Ant nedažyto vandens užpurškė „debesėlį“ skutimosi putų. Tada su pipete lašino nuspalvintą vandenį ant debesėlio. Kai jis prikaupė tiek vandens, jog nebeišlaikė jo – pradėjo „lyti“.

„Žiniukai“ atliko eksperimentą „Salotos irgi geria…“.  Nuskynė kopūsto lapus ir pamerkė juos į 5 stiklines iki pusės pripiltas vandens su spalvotais dažais. Po paros pastebėta, kad  lapai nusidažo tos spalvos vandeniu, kokioje stiklinėje buvo įmerktos. Taigi, išsiaiškinta, kad „salotos irgi geria“.

„Drambliukų“ grupės vaikai išbandė magneto savybes. Atlikę bandymą įsitikino, kad magnetas pritraukia metalinius daiktus: žirkles, raktą, dokumentų spaustuką. Plastikinis kamštelis, medinis žaidimo kauliukas, trintukas, plastikinis rašiklis, prilietus magnetus, nejudėjo. Išsiaiškino, kad plastikinių, medinių ir guminių daiktų magnetas nepritraukia.

Tyrinėjimų bei eksperimentavimo dėka vaikai lavina savo pojūčius: regėjimą, lytėjimą, klausą, lavėja akies – rankos koordinacija, išmoksta ilgiau išlaikyti dėmesį, ugdosi sumanumą, lavina reakciją, kaupia patirtį, diskutuoja, samprotauja, stiprina savo kritinį mąstymą, išmoksta spręsti problemas, ima geriau suvokti juos supantį pasaulį.

 

Gamtosauginio ugdymo kūrybinė grupė