„Šnekučių“ grupės ilgalaikis projektas

„Aš gamtos dalelė“

(4-5 m. amžiaus vaikai)

Ekologinis ugdymas padeda geriau pažinti aplinką, suvokti, jog esi neatsiejama gamtos dalis. Ugdo gailestingumo, bei jautrumo jausmus kiekvienam gyvam padarui. Mokoma pajusti žmogaus ir gamtos ryšį, siekiama supratimo, kad tausodami ir globodami gamtą padedame sau ir aplinkiniams.

Gamtinė aplinka turi tiesiogine sąsaja su vaiko pažinimo kompetencijos ugdymu. Kuriant aplinką, vadovaujamasi šiomis nuostatomis: gamta – yra artima, teigiamas emocijas projektuojanti sritis. Tai gyvenimo sritis, apie kurią vaikai gali kalbėti įvairiais būdais, žodžiais, piešiniais, emocijomis, jausmais, visomis dar nelabai, išlavintomis savo galiomis. Vaikai, reikšdami savo susižavėjimą gamta, nebijo suklysti, būti nesuprasti, neįvertinti.

Tikslas – plėsti ir turtinti vaikų žinias apie gamtos įtaką žmogaus sveikatai, ugdyti ekologines vertybes.

Uždaviniai:

  • Supažindinti su  ugdymo įstaigoje augančiais augalais.
  • Eksperimentuoti, tyrinėti, lavinti smulkiąją motoriką.
  • Skatinti rūšiuoti atliekas, tausoti gamtą.
  • Skatinti pajausti gamtos grožį, estetinį suvokimą.

Laukiami rezultatai

  • Ugdytiniai įgis daugiau žinių apie gamtosaugą.
  • Domėsis gamtine, kultūrine aplinka, ją tyrinės ir pažins.
  • Ugdysis pagarba gamtai, žmogaus sukurtai aplinkai.
  • Įgis žinių apie ugdymo įstaigoje esančius augalus, mokės jais rūpintis nuo sėklelės iki vaisiaus.

Iš sodo ir daržo

Su vaikais pavasarį lysvėje pasėjome moliūgų sėklas. Visą vasarą laistėme, ravėjome, stebėjome kaip mezga vaisius. Atėjus rudeniui gražuolius moliūgus sudėjome į rudenines mandalas. Su vaikais dalyvavome Tarptautinės šypsenos dienos nuotraukų parodoje, šypseną kūrėme iš sodo ir daržo gėrybių, Tyrinėjome rudenines gėles – viena iš jų – saulėgrąža. Atneštus vaisius ir daržoves ragavome, įvardydami jų skonį.

Šviesk žibinte, šviesk

Atėjus šaltajam metų laikui su vaikais kalbame apie metų laikų kaitą. Rudenį medžiams numetus pageltusius lapus, žmogus ima ilgėtis šviesos ir šilumos. Tam kaip simbolis gaminamas žibintas, vaikai kūrybiškai jį dekoravo panaudodami gamtines medžiagas, patys jas surinko, sudžiovino knygos puslapiuose taip patirdami tyrinėjimo džiaugsmą. Per išmaniąją lentą žiūrėjome kokių būna žibintų, žiūrėjome edukacinius filmukus, pasirinktomis piešimo priemonėmis piešėme nykštuką – žibintininką.

 

Balta balta kur dairais

Žiema – tai nepaprastas metas, kai galima pasidžiaugti  sniego kalnais – lipdėme senius besmegenius, pavėsinėje radome daug varveklių, matavome kuris ilgiausias, vaikai bandė su jais piešti.  Grįžę į grupę bandėme senius besmegenius nulipdyti iš sodos.  Išėjo ne ką prastesni nei iš tikro sniego. Labai džiaugiamės, kad visas kiemas baltuoja, bet pasiilgę spalvų, pabandėme papokštauti  nuspalvinti snaiges. 

Puodelis arbatos

Vos atvėsus orams pardedame mėgautis karštu puodeliu arbatos. Su vaikais aiškinomės kodėl arbata plikoma karštu vandeniu. Uostėme, ir patys plikėme vaistažolių arbatas, gardinome medumi. Vaikai pasakojo kokias arbatas mėgsta gerti su šeima.

Nuo sėklytės iki augalo

Pavasarį bunda viskas kas gyva aplink. Stebime aplinką ir kyla daugybė klausimų: ko reikia augalui kad jis užaugtų? Lankydamiesi  prie išmaniosios lentos vaikai sužinojo kokios yra augalo dalys, kokios sąlygos yra palankios augalui užaugti.  Grupėje sėjome gėles, moliūgus, sodinome svogūnus. Paskui, jau paaugusius persodinome į daržą. Sulaukėme vėlyvo pavasario ir pasėjome agurkus. Su Smiltės tėčio pagalba pasodinome Sviestinę kriaušę, tikimės medelis augs sveikas, o rudenį savo darže rasime gausų derlių. 

Aplinkos tvarkymas

 Pavasaris – švaros metas. Tvarkome aplinką ne tik darželio teritorijoje, bet ir savo namuose. Vaikai noriai patys imasi iniciatyvos kai reikia šluoti, grėbi, rinkti šakas.  Kasmet rūšiuojame atliekas, šįmet Jokūbo šeima atnešė 10 kilogramų baterijų. 

 

Ekologinis ugdymas šiandien suprantamas kaip ilgalaikis procesas, kuris prasideda šeimoje, tęsiamas ikimokyklinėje įstaigoje, mokykloje, o vėliau pasireiškia per žmogaus savarankišką veiklą.  Nuo vaikystės vaiko buvimo įprasminimas gamtoje lemia jo suvokimą, kad gamta yra neatsiejama nuo žmogaus gyvenimo, todėl reikia stengtis ja rūpintis, puoselėti,  saugoti gamtos išteklius.

Projektą rengė ikimokyklinio ugdymo mokytoja Indrė Gyrienė